De Kamer van Koophandel heeft deze week aangekondigd dat op 1 december de terugmeldvoorziening van het UBO-register beschikbaar zal zijn, waarmee eindelijk vorm wordt gegeven aan de terugmeldplicht. Relevante Wwft-instellingen kunnen nu de autorisatie aanvragen om deze voorziening te gebruiken.
De terugmeldvoorziening wordt daarmee na iets meer dan twee maanden sinds de invoering van het UBO-register gelanceerd. Hoewel deze mededeling behoorlijk laat komt, zal dit in de praktijk weinig problemen opleveren. Bestaande partijen hebben 18 maanden vanaf 27 september 2020 de tijd om hun uiteindelijk belanghebbenden in het register in te schrijven. Tot nu toe lijkt dit nog niet storm te lopen.
Terugmelden is een wettelijke verplichting, die ervoor moet zorgen dat de gegevens in het UBO-register actueel en accuraat zijn. Grote discrepanties tussen de gegevens uit het register en de gegevens die een Wwft-instelling vergaart, kunnen ook leiden tot een melding ongebruikelijke transactie. In dat geval mag (vanwege het “tipping-off”-verbod) niet teruggemeld worden.
Overigens kan in hetzelfde autorisatieformulier van de Kamer van Koophandel ook toegang worden aangevraagd tot een deel van de afgeschermde gegevens van het UBO-register. Uiteraard afhankelijk van het type Wwft-instelling. Het aanvraagformulier is hier te vinden.
Vragen over het UBO-register, de wettelijke terugmeldplicht of “tipping-off” onder de Wwft? Neem vrijblijvend contact met ons op.